Define pattern – zdefiniuj własny graficzny wzór i pokryj nim dowolny obiekt w programie Photoshop. Tekstura w Photoshopie kojarzy się głównie z dodawaniem do kompozycji gotowej grafiki przedstawiającej jakąś powierzchnię. Istnieje jednak inny sposób jakim jest pokrycie powierzchni gotowym wzorem lub stworzenie indywidualnego wzoru (define pattern), który następnie zostanie wielokrotnie powielony na powierzchni obiektu tworząc teksturę. Jeżeli ciągle nie specjalnie rozumiesz różnicę pomiędzy gotową teksturą, a wzorem to w dalszej części wszystko się rozjaśni.
Zacznijmy od przygotowania pliku z naszym własnym wzorem. Powinien on być stworzony w taki sposób, żeby był symetryczny, a po jego powieleniu stworzył się identyczny wzór na dowolnie dużej powierzchni. Poniżej przykładowy wzór o rozmiarze 64×64 z dwoma przezroczystymi kwadratami.
Teraz kiedy wzorek jest już gotowy i symetryczny dzięki czemu powielając go w efekcie uzyskamy spójną całość możemy go zapisać. Z MENU „Edit / Edycja” należy wybrać opcję “Define Pattern / Zdefiniuj wzorek” po czym wystarczy nadać mu nazwę i zatwierdzić.
Teraz gdy wzór został już zdefiniowany przedstawię sposoby wykorzystania tej nowo stworzonej tekstury:
1) Z MENU „Layer / Warstwa” wybierz „New Fill Layer / Nowa warstwa wypełnienia” -> „Pattern / Wzorek”. Po zatwierdzeniu cała strona pokryta zostanie wybraną teksturą. Można dobrać skalę tej tekstury oraz stopień jej przeźroczystości. A jeżeli dodatkowo zaznaczona zostanie opcja „Use Previous Layer to Create Clipping Mask” pokrycie ograniczy się jedynie do bieżącej warstwy. W poniższym przykładzie tekstura nałożona została na czerwony prostokąt dlatego dwa kwadratu, który były przeźroczyste teraz mają kolor czerwony.
2) Wykorzystanie MENU „Layer Style”. Należy otworzyć MENU „Layer Style” poprzez dwukrotne kliknięcie na pustym polu obok nazwy warstwy, na którą będzie nakładany wzorek. Następnie z listy należy wybrać opcję „Pattern Overlay” i ustawiając jego skalę oraz przezroczystość uzyskujemy zamierzony efekt czyli pokrycie prostokąta teksturą.
3) Photoshop daje nam dużo więcej możliwości na pokrycie obiektu lub nawet całej strony zdefiniowanym wzorem dzięki define pattern, są to m.in.:
- Po stworzeniu nowego kształtu w MENU, w którym zmienia się jego kolor istnieje również możliwość pokrycia obiektu wzorem.
- Kolejną opcję daje nam MENU „Edit / Edycja” -> „Fill / Wypełnij„, w tym wypadku cała strona zostaje pokryta wzorem, jednak wystarczy użyć opcję „Clipping Mask” i każdy obiekt na warstwie niżej zostanie pokryty takim wzorem. Może być to na przykład tekst.