JavaScript – obiekty globalne MATH NUMBER
Strona główna » JavaScript » JavaScript – obiekty globalne MATH NUMBER
Obiekty globalne MATH i NUMBER dostępne w czystym JavaScrypt oferują programiście sporo możliwości. Często zamiast rzucać się na kolejne javascript-owe framework-i lepiej spędzić trochę czasu poznając wszystkie możliwości jakie drzemią w VanillaJS. VanillaJS jest to rodzaj żartu. Określa się tak natywny język JS, mrugając okiem w stronę fanów frameworków JS.
obiekt globalny MATH
Math.PI
– zwraca liczbę PI
Math.round()
– zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej
Math.sqrt()
– zwraca pierwiastek kwadratowy liczby dodatniej
Math.ceil()
– zwraca zaokrągloną w górę liczbę całkowitą
Math.floor()
– zwraca zaokrągloną w dół liczbę całkowitą
Math.max(a,b,c..)
– zwraca największą liczbę z podanych
Math.min(a,b,c..)
– zwraca najmniejszą liczbę z podanych
Math.pow(a,b)
– liczba ‚a’ do potęgi ‚b’, np. Math.pow(4, 3) = 4*4*4
Math.abs(a)
– wartość bezwzględna, gdy argument jest ujemny to zwraca liczbę dodatnią
Math.random()
– losuje liczbę z zakresu <0, 1)
function RandomInteger(min, max) { return Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min; };
– przykładowa funkcja losująca liczbę całkowitą z podanego zakresu <min:max>
Przykład użycia obiektu MATH, w kolejności zgodnej z powyżej opisaną:
obiekt globalny NUMBER
isNan()
– sprawdzenie czy dana wartość nie jest liczbą
toFixed()
– zaokrągla liczbę do określonej liczby cyfr po przecinku (zwraca string)
toPrecision()
– zaokrągla do podanej liczby cyfr
Number()
– konvertuje string na liczbę
toString()
– konvertuje liczbę na string
isInteger()
– sprawdza czy dana wartość jest liczbą całkowitą
isFinite()
– sprawdzenie czy liczba jest liczbą skończoną
Przykład użycia obiektu NUMBER, w kolejności zgodnej z powyżej opisaną:
- 11
- 11
- 11
- 23
- 14